Fakultät/Fachbereich: | Sprach- und Literaturwissenschaftliche Fakultät > Germanistik > Professur für Deutsch als Fremdsprache (DaF) / Didaktik des Deutschen als Zweitsprache (DiDaZ) |
---|---|
Lehrstuhlinhaber/in, Inhaber/in der Professur: | Rinker, Prof. Dr. Tanja |
Emerita/Emeritus/im Ruhestand: | Meixner, Prof. Dr. Johanna |
Emerita/Emeritus/im Ruhestand: | Müller, Prof. Dr. Klaus |
Wiss. Mitarbeiter/in: | Cil, Aylin |
Wiss. Mitarbeiter/in: | Rykova, Eugenia |
Adresse: | Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt
Universitätsallee 1 85072 Eichstätt |
Telefon: | +49 8421 93-21339 |
Kontakt-E-Mail: | anna.gruber@ku.de |
Begutachtete Drittmittel
2023
- SPEAK - Sprachdiagnostik mehrsprachiger Kinder: Validierung einer Testbatterie
Projektleitung: Rinker, Prof. Dr. Tanja
Laufzeit: 2023 - 2026, laufend
Geldgeber: BMBF-Förderung „Validierung des technologischen und gesellschaftlichen Innovationspotenzials wissenschaftlicher Forschung – VIP+“ (Förderkennzeichen: 03VP1146)
2022
- Sprache Macht Europa: Sprachenvielfalt als Ressource in Schule und Lehrer*innenbildung
Projektleitung: Rinker, Prof. Dr. Tanja
Laufzeit: 2022 - 2025, laufend
Geldgeber: Europäische Union
2018
- The Multilingual Mind (MultiMind)
Projektleitung: Rinker, Prof. Dr. Tanja
Laufzeit: 2018 - 2022, abgeschlossen
Geldgeber: EU Horizon 2020 - Marie Sklodowska-Curie Innovative Training Networks
Bloder, Theresa ; Eikerling, Maren ; Rinker, Tanja ; Lorusso, Maria Luisa:
Speech and Language Therapy Service for Multilingual Children : Attitudes and Approaches across Four European Countries.
In: Sustainability. 13 (2021) 21: 12143. - 32 S.
ISSN 2071-1050
10.3390/su132112143
(Peer-Review-Journal)
Speech and Language Therapy Service for Multilingual Children : Attitudes and Approaches across Four European Countries.
In: Sustainability. 13 (2021) 21: 12143. - 32 S.
ISSN 2071-1050
10.3390/su132112143
(Peer-Review-Journal)
Krause, Elif ; Rinker, Tanja ; Eulitz, Carsten:
The role of input in processing strategies of bilinguals : evidence from online processing of Turkish plural noun phrases in Turkish-German heritage language speaker.
In: Bayram, Fatih (Hrsg.): Studies in Turkish as a heritage language. - Amsterdam ; Philadelphia : Benjamins, 2020. - S. 127-153. - (Studies in bilingualism ; 60)
ISBN 978-90-272-0793-7 ; 978-90-272-6050-5
10.1075/sibil.60.07kra
The role of input in processing strategies of bilinguals : evidence from online processing of Turkish plural noun phrases in Turkish-German heritage language speaker.
In: Bayram, Fatih (Hrsg.): Studies in Turkish as a heritage language. - Amsterdam ; Philadelphia : Benjamins, 2020. - S. 127-153. - (Studies in bilingualism ; 60)
ISBN 978-90-272-0793-7 ; 978-90-272-6050-5
10.1075/sibil.60.07kra
Plötner, Kathleen ; Rinker, Tanja:
Lexikalisches Lernen in einer italienisch-deutsch bilingualen Grundschulklasse.
In: Böttger, Heiner ; Festman, Julia ; Müller, Tanja (Hrsg.): Language education and acquisition research : focusing early language learning. - Bad Heilbrunn : Klinkhardt, 2020. - S. 259-276
ISBN 978-3-7815-2411-8
Lexikalisches Lernen in einer italienisch-deutsch bilingualen Grundschulklasse.
In: Böttger, Heiner ; Festman, Julia ; Müller, Tanja (Hrsg.): Language education and acquisition research : focusing early language learning. - Bad Heilbrunn : Klinkhardt, 2020. - S. 259-276
ISBN 978-3-7815-2411-8
Budde-Spengler, Nora ; Sachse, Steffi ; Rinker, Tanja:
The relationship between input factors and early lexical knowledge in Turkish-German children.
In: International journal of bilingual education and bilingualism. 24 (2018) 8. - S. 1091-1106.
ISSN 1747-7522 ; 1367-0050
10.1080/13670050.2018.1543647
(Peer-Review-Journal)
The relationship between input factors and early lexical knowledge in Turkish-German children.
In: International journal of bilingual education and bilingualism. 24 (2018) 8. - S. 1091-1106.
ISSN 1747-7522 ; 1367-0050
10.1080/13670050.2018.1543647
(Peer-Review-Journal)
Rinker, Tanja ; Shafer, Valerie L. ; Kiefer, Markus ; Vidal, Nancy ; Yu, Yan H.:
T-complex measures in bilingual Spanish-English and Turkish-German children and monolingual peers.
In: PLoS one. 12 (2017) 3: e0171992. - 23 S.
ISSN 1932-6203
10.1371/journal.pone.0171992
(Peer-Review-Journal)
T-complex measures in bilingual Spanish-English and Turkish-German children and monolingual peers.
In: PLoS one. 12 (2017) 3: e0171992. - 23 S.
ISSN 1932-6203
10.1371/journal.pone.0171992
(Peer-Review-Journal)
Gruppierung nach
Jahr |
Publikationsform
2024
-
Bloder, Theresa ; Rinker, Tanja ; Shafer, Valerie L.:
Developing automaticity in neural speech discrimination in typically developing bilingual Italian-German and monolingual German children.
In: PLoS one. 19 (2024) 10: e0311820. - 24 S.
ISSN 1932-6203
10.1371/journal.pone.0311820
(Peer-Review-Journal)
2023
-
Weiss, Anna Fiona:
How do L2 learners deal with a “dead” language? : a psycholinguistic study on sentence processing in Latin.
In: Journal of cultural cognitive science. 7 (2023). - S. 43-61.
ISSN 2520-1018 ; 2520-100x
10.1007/s41809-023-00121-7
(Peer-Review-Journal) -
Bloder, Theresa:
The role of language input in typical bilingual language development : implications for the assessment of atypical bilingual language development.
Eichstätt ; Ingolstadt, 2023. - 160 S.
10.17904/ku.opus-841
(Dissertation, 2022, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
2022
-
Rinker, Tanja ; Bloder, Theresa ; Plötner, Kathleen:
Italian and German lexical development in Italian heritage speakers in kindergarten and elementary school settings.
In: Lingue e linguaggio. 21 (2022) 1. - S. 53-72.
ISSN 1720-9331
10.1418/104449
(Peer-Review-Journal) -
Rinker, Tanja ; Yu, Yan H. ; Wagner, Monica ; Shafer, Valerie L.:
Language Learning Under Varied Conditions : neural Indices of Speech Perception in Bilingual Turkish-German Children and in Monolingual Children With Developmental Language Disorder (DLD).
In: Frontiers in human neuroscience. 15 (2022): 706926.
ISSN 1662-5161
10.3389/fnhum.2021.706926
(Peer-Review-Journal) -
Eikerling, Maren ; Bloder, Theresa ; Lorusso, Maria Luisa:
A Nonword Repetition Task Discriminates Typically Developing Italian-German Bilingual Children from Bilingual Children with Developmental Language Disorder : the Role of Language-Specific and Language-Non-specific Nonwords.
In: Frontiers in Psychology. 13 (2022): 826540. - 17 S.
ISSN 1664-1078
10.3389/fpsyg.2022.826540
(Peer-Review-Journal)
2021
-
Bryant, Doreen ; Rinker, Tanja:
Der Erwerb des Deutschen im Kontext von Mehrsprachigkeit.
Tübingen : Narr Francke Attempto, 2021. - 391 S.
ISBN 978-3-8233-8322-2; 3-8233-8322-1 -
Bloder, Theresa ; Eikerling, Maren ; Rinker, Tanja ; Lorusso, Maria Luisa:
Speech and Language Therapy Service for Multilingual Children : Attitudes and Approaches across Four European Countries.
In: Sustainability. 13 (2021) 21: 12143. - 32 S.
ISSN 2071-1050
10.3390/su132112143
(Peer-Review-Journal)
2020
-
Rinker, Tanja:
Bilinguale Erwerbsprozesse : neurophysiologische Einblicke.
In: Böttger, Heiner ; Festman, Julia ; Müller, Tanja (Hrsg.): Language education and acquisition research : focusing early language learning. - Bad Heilbrunn : Klinkhardt, 2020. - S. 37-46
ISBN 978-3-7815-2411- 8 ; 3-7815-2411-6 -
Weiss, Anna Fiona:
The Information Gathering Framework : a Cognitive Model of Regressive Eye Movements during Reading.
In: Journal of Eye Movement Research. 13 (2020) 4: 4. - 23 S.
ISSN 1995-8692
10.16910/jemr.13.4.4
(Peer-Review-Journal) -
Plötner, Kathleen ; Rinker, Tanja:
Lexikalisches Lernen in einer italienisch-deutsch bilingualen Grundschulklasse.
In: Böttger, Heiner ; Festman, Julia ; Müller, Tanja (Hrsg.): Language education and acquisition research : focusing early language learning. - Bad Heilbrunn : Klinkhardt, 2020. - S. 259-276
ISBN 978-3-7815-2411-8 -
Mayer, Carmen ; Wallner, Stefanie ; Budde-Spengler, Nora ; Braunert, Sabrina ; Arndt, Petra ; Kiefer, Markus:
Literacy Training of Kindergarten Children With Pencil, Keyboard or Tablet Stylus : The Influence of the Writing Tool on Reading and Writing Performance at the Letter and Word Level.
In: Frontiers in Psychology. 10 (2020).
ISSN 1664-1078
10.3389/fpsyg.2019.03054
(Peer-Review-Journal) -
Krause, Elif ; Rinker, Tanja ; Eulitz, Carsten:
The role of input in processing strategies of bilinguals : evidence from online processing of Turkish plural noun phrases in Turkish-German heritage language speaker.
In: Bayram, Fatih (Hrsg.): Studies in Turkish as a heritage language. - Amsterdam ; Philadelphia : Benjamins, 2020. - S. 127-153. - (Studies in bilingualism ; 60)
ISBN 978-90-272-0793-7 ; 978-90-272-6050-5
10.1075/sibil.60.07kra -
Meixner, Johanna ; Schuderer, Karina:
Schreiben lernen an Stationen : von der Druckschrift zur Schreibschrift : vereinfachte Ausgangsschrift.
Braunschweig : Schubi. Westermann, 2020. - 256 S.
ISBN 978-3-86723-716-1
2018
-
Weiss, Anna Fiona ; Kretzschmar, Franziska ; Schlesewsky, Matthias ; Bornkessel-Schlesewsky, Ina ; Staub, Adrian:
Comprehension demands modulate re-reading, but not first-pass reading behavior.
In: Quarterly journal of experimental psychology. 71 (2018) 1. - S. 198-210.
ISSN 1747-0226 ; 1747-0218
10.1080/17470218.2017.1307862
(Peer-Review-Journal) -
Baumgartner, Ramona ; Rinker, Tanja:
Mehrsprachigkeit am Übergang von Kita und Grundschule - Potenziale von Kindern und Fachkräften aufdecken und entfalten.
In: Blechschmidt, Anja ; Schräpler, Ute (Hrsg.): Mehrsprachigkeit in Sprachtherapie und Unterricht. - Basel : Schwabe, 2018. - S. 127-143. - (Treffpunkt Logopädie ; 5)
ISBN 978-3-7965-3795-0 ; 3-7965-3795-2 -
Budde-Spengler, Nora ; Sachse, Steffi ; Rinker, Tanja:
The relationship between input factors and early lexical knowledge in Turkish-German children.
In: International journal of bilingual education and bilingualism. 24 (2018) 8. - S. 1091-1106.
ISSN 1747-7522 ; 1367-0050
10.1080/13670050.2018.1543647
(Peer-Review-Journal)
2017
-
Rinker, Tanja:
Elektrophysiologische Korrelate der phonologischen Verarbeitung bei bilingualen Kindern : Mismatch Negativity (MMN) und T-Complex.
In: Kochler, Carsten ; Rinker, Tanja ; Schulz, Eberhard (Hrsg.): Neurolinguistik, Klinische Linguistik, Sprachpathologie : Michael Schecker zum 70. Geburtstag. - Frankfurt am Main : PL Academic Research, 2017. - S. 165-179. - (Cognitio ; 19)
ISBN 978-3-631-71889-6 ; 3-631-71889-6 -
Neurolinguistik, Klinische Linguistik, Sprachpathologie : Michael Schecker zum 70. Geburtstag.
Hrsg.: Kochler, Carsten ; Rinker, Tanja ; Schulz, Eberhard
Frankfurt am Main : PL Academic Research, 2017. - 271 S. - (Cognitio ; 19)
ISBN 978-3-631-71889- ; 3-631-71889-6 -
Haman, Ewa ; Łuniewska, Magdalena ; Hansen, Pernille ; Simonsen, Hanne Gram ; Chiat, Shula ; Bjekić, Jovana ; Blažienė, Agné ; Rinker, Tanja ; Armon-Lotem, Sharon:
Noun and verb knowledge in monolingual preschool children across 17 languages : data from Cross-linguistic Lexical Tasks (LITMUS-CLT).
In: Clinical linguistics & phonetics. 31 (2017) 11-12. - S. 818-843.
ISSN 0269-9206 ; 1464-5076
10.1080/02699206.2017.1308553
(Peer-Review-Journal) -
O’Toole, Ciara ; Gatt, Daniela ; Hickey, Tina M. ; Miekisz, Aneta ; Haman, Ewa ; dos Santos, Christophe ; Kern, Sophie ; Rinker, Tanja ; Ohana, Odelya ; Armon-Lotem, Sharon:
Parent report of early lexical production in bilingual children across varied contexts: A CDI-study.
In: International journal of bilingual education and bilingualism. 20 (2017) 2. - S. 124-145.
ISSN 1747-7522 ; 1367-0050
10.1080/13670050.2016.1179258
(Peer-Review-Journal) -
Ballis, Anja ; Meixner, Johanna ; Zierau, Cornelia:
Sprache im Fach.
In: DaZ Sekundarstufe : Deutsch als Zweitsprache ; Konzepte und Materialien. 1 (2017). - S. 5-7.
ISSN 2512-1758 -
Rinker, Tanja ; Shafer, Valerie L. ; Kiefer, Markus ; Vidal, Nancy ; Yu, Yan H.:
T-complex measures in bilingual Spanish-English and Turkish-German children and monolingual peers.
In: PLoS one. 12 (2017) 3: e0171992. - 23 S.
ISSN 1932-6203
10.1371/journal.pone.0171992
(Peer-Review-Journal)
2016
-
Meixner, Johanna ; Färber, Michaela ; Stief, Daniela ; Weisbrod, Nina:
Deutsch als Zweitsprache für Kinder und Jugendliche : ein Materialordner mit Kopiervorlagen, Bild- und Wortkarten.
Offenburg : Mildenberger, 2016. - 780 S.
ISBN 978-3-619-14151-7 -
Stolarova, Margarita ; Brielmann, Aenne ; Rinker, Tanja ; Burke, Taniesha ; Baayen, Harald:
Early vocabulary in relation to gender, bilingualism, type and duration of childcare.
In: Advances in cognitive psychology. 12 (2016). - S. 130-144.
ISSN 1895-1171
(Peer-Review-Journal) -
Łuniewska, Magdalena ; Haman, Ewa ; Armon-Lotem, Sharon ; Etenlowski, Bartłomiej ; Southwood, Frenette ; Anđelković, Darinka ; Blom, Elma ; Rinker, Tanja:
Ratings of age of acquisition of 299 words across 25 languages : is there a cross-linguistic order of words?
In: Behavior Research Methods. 48 (2016) 3. - S. 1154-1177.
ISSN 1554-3528
(Peer-Review-Journal) -
Meixner, Johanna:
(Sprachlicher) Wissenserwerb als (Re)Konstruktion.
In: Böttger, Heiner ; Sambanis, Michaela (Hrsg.): Focus on Evidence – Fremdsprachendidaktik trifft Neurowissenschaften. - Tübingen : Narr, 2016. - S. 255-262
ISBN 978-3-8233-8021-4
2015
-
Sivuda, Olena:
"Aber plötzlich war es mir, als drohe das Haus über mir zusammenzubrechen.": komparative Analyse des Heimkehrermotivs in der deutschen und russischen Prosa nach dem Zweiten Weltkrieg.
Stuttgart : Ibidem-Verlag, 2015. - 241 S. - (Literatur und Kultur im mittleren und östlichen Europa ; 9)
ISBN 978-3-8382-0779-7 ; 3-8382-0779-3
(Dissertation, 2014, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt) -
Sachse, Steffi ; Rinker, Tanja:
Neurophysiologische Befunde zur frühen Sprachentwicklung und Sprachwahrnehmung sowie zu deren Störungen.
In: Obry, Svenja ; Siegmüller, Julia (Hrsg.): Handbuch Spracherwerb und Sprachentwicklungsstörungen. Band 3. Frühe Kindheit. - München : Elsevier, 2015. - S. 15-25
ISBN 978-3-437-16937-3
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper) -
Xue, Li:
Übersetzen als Problemlöseprozess : praktisches Übersetzen anhand von Übersetzungsbeispielen aus der Automobilbranche im Sprachenpaar Deutsch-Chinesisch.
Frankfurt am Main : Lang, 2015. - 222 S.
ISBN 978-3-631-66456-8 - 3-631-66456-7
(Dissertation, 2015, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
2014
-
Winter, Verena ; Eulitz, Carsten ; Rinker, Tanja:
German plural processing : new evidence from ERP- and reaction time experiments.
In: Open Journal of Modern Linguistics. 4 (2014) 1. - S. 21-26.
ISSN 2164-2834
10.4236/ojml.2014.41002
(Peer-Review-Journal) -
Stolarova, Margarita ; Rinker, Tanja ; Wolf, Corinna ; Brielmann, Aenne:
How to assess and compare agreement, correlation, and inter-rater reliability of ratings : an exemplary analysis of mother-father and parent-teacher expressive vocabulary rating pairs.
In: Frontiers in Psychology. 5 (2014).
ISSN 1664-1078
10.3389/fpsyg.2014.00509
(Peer-Review-Journal) -
Rinker, Tanja ; Hartmann, Karin ; Smith, Elisabeth ; Reiter, Rudolf ; Alku, Paavo ; Kiefer, Markus ; Brosch, Sybille:
Kinder mit Spezifischer Sprachentwicklungsstörung : elektrophysiologische und pädaudiologische Befunde.
In: Laryngo-Rhino-Otologie. 93 (2014) 8. - S. 521-527.
ISSN 0302-9379 ; 1438-8685
10.1055/s-0033-1363691
(Peer-Review-Journal) -
Festmann, Julia ; Rinker, Tanja:
PROBIMUC – A Program for bilingual and multilingual children – ein Sprachförderprogramm.
In: Sprachförderung und Sprachtherapie in Schule und Praxis. (2014). - S. 45-54.
ISSN 2193-6196
2013
-
Bitter, Ákos:
Deutsche Sprachelemente im Ungarischen als Hilfen beim kognitiven Erwerb des Deutschen : Einsichten aus Unterrichtseinheiten mit ungarischen Deutschlernern.
Hamburg : Kovač, 2013. - 457 S. - (Schriftenreihe Lingua ; 26)
ISBN 978-3-8300-7416-8
(Dissertation, 2013, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt) -
Meixner, Johanna:
Lernen in einer globalisierten Welt: eine Pädagogik der Vielfalt.
In: Böttger, Heiner (Hrsg.): Global Citizenship : vom Rand ins Zentrum treten. - Eichstätt : Eichstaett Academic Press, 2013. - S. 72-75. - (Eichstätter Schriftenreihe Kontinuum des Lernens: Vom Vorprimar- bis zum Tertiärbereich ; 7)
ISBN 978-3-943318-11-1 -
Rinker, Tanja ; Kaya, Marifet ; Budde-Spengler, Nora:
Türkische Kinder mit Deutsch als Zweitsprache im Übergang Kindergarten-Grundschule : sprachliche Profile und soziodemografischer Hintergrund.
In: Redder, Angelika ; Weinert, Sabine (Hrsg.): Sprachförderung und Sprachdiagnostik – interdisziplinäre Perspektiven. - Münster : Waxmann, 2013. - S. 199-217
ISSN 978-3-8309-2911-6
2012
-
Sachse, Steffi ; Budde-Spengler, Nora ; Rinker, Tanja ; Groth, Katarina:
Evaluation einer Sprachfördermaßnahme für Vorschulkinder.
In: Frühe Bildung. 1 (2012) 4. - S. 194-201.
ISSN 2191-9186 ; 2191-9194
(Peer-Review-Journal) -
Sachse, Steffi ; Rinker, Tanja:
Spracherwerb & Gehirnforschung (unter Berücksichtigung des mehrsprachigen Spracherwerbs).
In: Ulrich, Winfried (Hrsg.): Deutschunterricht in Theorie und Praxis : DTP. Band 1. Deutsche Sprache in Kindergarten und Vorschule. Part 1. - Baltmannsweiler : Schneider Verlag Hohengehren, 2012. - S. 81-95
ISBN 3-8340-0500-2 ; 978-3-8340-0500-7
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper)
2011
-
Rinker, Tanja ; Kiefer, Markus:
The cognitive neuroscience of multilingualism.
In: Wiater, Werner ; Videsott, Gerda (Hrsg.) : New theoretical perspectives in multilingualism research. - Tübingen : Lang, 2011. - S. 43-62
ISBN 978-3-631-60992-7
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper) -
Rinker, Tanja ; Budde-Spengler, Nora ; Bamyaci, Elif ; Winter, Verena:
Einblicke in die sprachlichen Leistungen türkischer Kinder mit Deutsch als Zweitsprache.
In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung. 6 (2011) 4. - S. 45-54.
ISSN 1862-5002 ; 2193-9713
(Peer-Review-Journal) -
Stahl, Aneka ; Müller, Klaus:
Hybridität und Sprachdidaktik – Sprachmischungen – Problemfälle oder Bereicherungen für den Unterricht?
In: Deutsch als Zweitsprache : DaZ. (2011) 2. - S. 8-17.
ISSN 1619-8433
2010
-
Rinker, Tanja ; Alku, Paavo ; Brosch, Sybille ; Kiefer, Markus:
Discrimination of native and non-native vowel contrasts in bilingual Turkish–German and monolingual German children : Insight from the Mismatch Negativity ERP component.
In: Brain & language : a journal of the neurobiology of language. 113 (2010) 2. - S. 90-95.
ISSN 1090-2155 ; 0093-934x
(Peer-Review-Journal) -
Sachse, Steffi ; Budde-Spengler, Nora ; Rinker, Tanja ; Groth, Katarina:
Mehrsprachige Kinder in vorschulischen Sprachfördermaßnahmen: Soziodemografischer Hintergrund und Sprachleistungen.
In: L.o.g.o.s. interdisziplinär : die Fachzeitschrift für Logopädie, Sprachheilpädagogik und angrenzende Disziplinen. 18 (2010) 5. - S. 337-345.
ISSN 0944-405x ; 1611-7700
(Peer-Review-Journal) -
Brosch, Sybille ; Reiter, Rudolf ; Imgrunt, Jelena ; Budde-Spengler, Nora ; Rinker, Tanja:
Wie korrelieren BAKO 1-4 und H-LAD mit auditiven Verarbeitungsprozessen?
In: Laryngo-Rhino-Otologie. 89 (2010) 7. - S. 410-417.
ISSN 0302-9379 ; 1438-8685
10.1055/s-0030-1249679
(Peer-Review-Journal)
2009
-
Müller, Klaus:
Vertrauen zwischen Fremden : zum Aufbau einer Joint-Venture-Culture in interkulturellen Verhandlungen.
In: Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik : zfwu = Journal for business, economics & ethics. 10 (September 2009) 1. - S. 66-85.
ISSN 1439-880x
(Peer-Review-Journal) -
Felke, Sandra:
Determinierende Elemente im Deutschen und im Portugiesischen.
Newark, Del. : Proxenic, 2009. - 246 S.
ISBN 978-0-9840691-1-8
(Dissertation, 2009, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt) -
Meixner, Johanna ; Lechterbeck, Alexander:
Interkulturelles Verhandeln und Kooperieren : konstruktivistische und anthropologische Dimensionen.
Newark : Proxenic, 2009. - 292 S.
ISBN 978-0-9840691-0-1 -
Sachse, Steffi ; Rinker, Tanja:
Multilingual Specific Language Impairment : Directions for research.
In: Reed, Michael A. (Hrsg.): Children and Language : Development, Impairment and Training. - New York : Nova, 2009. - S. 284-297
ISBN 978-1-60692-395-5; 1-60692-395-1
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper) -
Rinker, Tanja:
Sprachentwicklung, Sprachentwicklungsstörungen und Gehirn.
In: Laryngo-Rhino-Otologie. 88 (2009) 7. - S. 482-489.
ISSN 0302-9379 ; 1438-8685
(Peer-Review-Journal)
2008
-
Rinker, Tanja ; Fröhlich, Katrin ; Kiefer, Markus ; Rabus, Sarah ; Brosch, Sybille:
Elektrophysiologische und pädaudiologische Befunde der auditiven Verarbeitung bei Kindern mit Spezifischer Sprachentwicklungsstörung (SSES).
In: Aktuelle phoniatrisch-pädaudiologische Aspekte. 16 (2008). - S. 109-112.
2007
-
Meixner, Johanna ; Lechterbeck, Alexander:
Interkulturelle Wirtschaftskommunikation.
In: Wissensmanagement : das Magazin für Führungskräfte. (Oktober 2007) 7. - S. 26-27.
ISSN 1438-4426 -
Rinker, Tanja ; Kohls, Gregor ; Richter, Cathrin ; Maas, Verena ; Schulz, Eberhard ; Schecker, Michael:
Abnormal frequency discrimination in children with SLI as indexed by mismatch negativity (MMN).
In: Neuroscience Letters. 413 (2007). - S. 99-104.
ISSN 1872-7972 ; 0304-3940
10.1016/j.neulet.2006.11.033
(Peer-Review-Journal) -
Kohls, Gregor ; Körner, Bianca ; Maas, Verena ; Rinker, Tanja ; Zachau, Swantje ; Jaremkiewicz, Anna ; Christmann, Gabriele:
Aufmerksamkeit und die Spezifische Sprachentwicklungsstörung.
In: Kochendörfer, Günter (Hrsg.): Sprache interdisziplinär – Arbeiten zur kognitiven Linguistik, Neurolinguistik und Neuropsychologie ; Michael Schecker zum 60. Geburtstag. - Frankfurt am Main : Lang, 2007. - S. 133-162. - (Cognitio ; 14)
ISBN 978-3-631-56606-0 ; 3-631-56606-9
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper) -
Chen, Lina:
Bilder menschlicher Emotionen in deutschen und chinesischen Phrasemen.
Baltmannsweiler : Schneider Verlag Hohengehren, 2007. - 215 S. - (Phraseologie und Parömiologie ; 22)
ISBN 978-3-8340-0335-5
(Dissertation, 2006, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt) -
Schecker, Michael ; Hennighausen, Klaus ; Christmann, Gabriele ; Kohls, Gregor ; Maas, Verena ; Rinker, Tanja ; Zachau, Swantje:
Spezifische Sprachentwicklungsstörungen.
In: Schöler, Hermann ; Welling, Alfons (Hrsg.): Handbuch Sonderpädagogik. Band 1 Sonderpädagogik der Sprache. - Göttingen, 2007. - S. 190-212
ISBN 978-3-8017-1708-7 ; 3-8017-1708-9
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper) -
Hennighausen, Klaus ; Maas, Verena ; Rinker, Tanja:
Von „zentralauditiven Verarbeitungsstörungen“ zum „Dysgrammatismus“ : zur Entfaltung „Spezifischer Sprachentwicklungsstörungen“.
In: Kochendörfer, Günter (Hrsg.): Sprache interdisziplinär – Arbeiten zur kognitiven Linguistik, Neurolinguistik und Neuropsychologie ; Michael Schecker zum 60. Geburtstag. - Frankfurt am Main : Lang, 2007. - S. 101-132. - (Cognitio ; 14)
ISBN 978-3-631-56606-0 ; 3-631-56606-9
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper)
2006
-
Chen, Lina:
Bilder menschlicher Emotionen in deutschen und chinesischen Phrasemen.
Baltmannsweiler : Schneider Verlag Hohengehren, 2006. - 215 S. - (Phraseologie und Parömiologie ; 22)
ISBN 978-3-8340-0335-5
(Dissertation, 2007, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
2005
-
Zachau, Swantje ; Rinker, Tanja ; Körner, Bianca ; Kohls, Gregor ; Maas, Verena ; Hennighausen, Klaus ; Schecker, Michael:
Extracting rules : early and late mismatch negativity to tone patterns.
In: Neuroreport : an international journal for the rapid communication of research in neuroscience. 16 (2005) 18. - S. 2015-2019.
ISSN 1473-558x ; 0959-4965
10.1097/00001756-200512190-00009
(Peer-Review-Journal) -
Lexikon der Redensarten: Herkunft und Bedeutung deutscher Redewendungen.
Hrsg.: Müller, Klaus
München : Bassermann, 2005. - 781 S.
ISBN 3-8094-1865-X
2004
-
Müller, Klaus ; Meixner, Johanna:
Angewandter Konstruktivismus : ein Handbuch für die Bildungsarbeit in Schule und Beruf.
Hrsg.: Müller, Klaus ; Meixner, Johanna
Aachen : Shaker, 2004. - X, 201 S.
ISBN 3-8322-3061-0
2003
-
Chang, Hsiu-chuan:
Chinesische und deutsche sprichwörtliche Redensarten : eine kontrastive Betrachtung unter sprachlichen, funktionellen und kulturhistorischen Aspekten am Beispiel von Tierbildern.
Hamburg : Kovač, 2003. - 378 S. - (Schriftenreihe Philologia ; 56)
ISBN 3-8300-1043-5
(Dissertation, 2002, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
2002
-
Kasai, Yoshiharu:
Das System der Selbstbezeichnungen, Anredeformen und Drittbezeichnungen auf dem Hintergrund der sozialen Beziehungen : ein deutsch-japanischer Sprachvergleich.
Frankfurt am Main : Lang, 2002. - 263 S. - (Europäische Hochschulschriften : Reihe 21, Linguistik ; 240)
ISBN 3-631-38922-1
(Dissertation, 2002, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
2001
-
Meixner, Johanna:
Das Lernen im Als-Ob : Theorie und Praxis ästhetischer Erfahrung im Fremdsprachenunterricht.
Tübingen : Narr, 2001. - 208 S.
ISBN 3-8233-5861-8
(Habilitation, 2001, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
2000
-
Hampel, Doris:
Regressive Interimsprache : Langzeitstudie zur Rezeption und Produktion von Laut- und Schriftsprache bei griechischen Remigrantenkindern.
Frankfurt am Main ; Berlin ; Bern ; Bruxelles ; New York ; Wien : Lang, 2000. - 316 S. - (Europäische Hochschulschriften / 21 ; 219)
ISBN 3-631-35571-8
(Dissertation, 1999, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
1999
-
Schneider, Elke:
Multisensory structured metacognitive instruction : an approach to teaching a foreign language to at-risk students.
Frankfurt am Main : Lang, 1999. - XVII, 305 S. - (Theorie und Vermittlung der Sprache ; 30)
ISBN 3-631-33370-6
(Dissertation, 1997, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
1998
-
Jákó, Monika:
Okkasionelle Wortpaare in der deutschen Gegenwartssprache.
Marburg : Tectum, 1998. - 176 S.
ISBN 3-8288-0438-1
(Dissertation, 1998, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
1997
-
Helmolt, Katharina von:
Kommunikation in internationalen Arbeitsgruppen : eine Fallstudie über divergierende Konventionen der Modalitätskonstituierung.
München : Iudicium, 1997. - 223 S. - (Reihe interkulturelle Kommunikation ; 2)
ISBN 3-89129-661-4
(Dissertation, 1994, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt) -
Meixner, Johanna:
Konstruktivismus und die Vermittlung produktiven Wissens.
Neuwied u.a. : Luchterhand, 1997. - 228 S. - (Pädagogik)
ISBN 3-472-02170-5
(Dissertation, 1995, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt) -
Taissina, Alia:
Theologische Fachbegriffe : Vorarbeiten zu einem deutsch-russischen Fachlexikon der gegenwärtigen theologischen Sprache.
Marburg : Tectum, 1997. - 225 S. - (Edition Wissenschaft / Reihe Sprachwissenschaft ; 11)
ISBN 3-8288-0021-1
(Dissertation, 1997, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
1995
-
Maier, Irmgard:
Passivparadigmen im Spanischen und im Deutschen : eine Untersuchung auf der Basis der relationalen Grammatik in didaktischer Absicht.
Frankfurt am Main u.a. : Lang, 1995. - X, 396 S. - (Arbeiten zur Sprachanalyse ; 24)
ISBN 3-631-48257-4
(Dissertation, 1994, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
1994
-
Berndt, Annette:
Produktiver Einsatz von neuen Hörspielen und auditiver Dichtung im Unterricht Deutsch als Fremdsprache.
München : Iudicium, 1994. - 258 S. - (Studien Deutsch ; 19)
ISBN 3-89129-129-9
(Dissertation, 1994, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
Eingestellt am: 30. Dez 2009 15:56
Letzte Änderung: 08. Aug 2023 12:25
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