Fakultät/Fachbereich: | Fakultät für Soziale Arbeit (FH) |
---|---|
Lehrstuhl/Institution: | Professur für Grundlagen und Theorien sozialer Arbeit |
Position/Funktion: | Ehem. Mitarbeiter/in |
Telefon: | 084219323231 |
ORCID: | 0000-0001-5934-210X |
Forschungsschwerpunkte: |
|
---|---|
Mitgliedschaft in Organisationen: |
|
Begutachtete Drittmittel
2021
- LaeneAs: Die ländlichen Bildungsumwelten junger Geflüchteter in der betrieblichen Ausbildung
Projektleitung: Korntheuer, Prof. Dr. Annette
Laufzeit: 1. Oktober 2021 - 30. September 2024, abgeschlossen
Geldgeber: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
2020
- Resettlement - Inklusiv. Teilhabechancen von Geflüchteten mit Behinderung in Kanada und Deutschland
Projektleitung: Korntheuer, Prof. Dr. Annette
Laufzeit: 2020 - , laufend
Geldgeber: BayIntAn
2018
- Supporting Refugee Families. A systemic Evaluation Study on Welcome with IMPULS, HIPPY and Opstapje
Projektleitung: Korntheuer, Prof. Dr. Annette
Laufzeit: November 2018 - März 2021, abgeschlossen
Geldgeber: Immigration, Refugees, Citizenship Canada (Funding Partner)
Auftragsforschung (Forschung und Entwicklung)
2016
- Flucht und Behinderung Kommunale Analysen
Projektleitung: Korntheuer, Prof. Dr. Annette
Laufzeit: 2016 - 2019, abgeschlossen
Geldgeber: LH München
Interne Finanzierung
2020
- DIsA. Diversitäts- und intersektionalitätbewusste Ansätze Sozialer Arbeit (DiSA). Analyse von Beratungsangeboten in der Kommune München, Weiterentwicklung theoretischer Grundlagen und Entwurf von praxisrelevanten Handlungsansätzen
Projektleitung: Korntheuer, Prof. Dr. Annette
Laufzeit: 2020 - , laufend
Finanzierung: Intern/PROFOR
Korntheuer, Annette ; Cholewa, Julia:
Die nachhaltige Implementierung von Diversitäts‐ und Intersektionalitätsbewusster Sozialer Arbeit (DISA) in die kommunale Beratungspraxis.
In: Zeitschrift für Diversitätsforschung und -management : ZDfm. 6 (2021) 2. - S. 184-190.
ISSN 2367-3079 ; 2367-3060
10.3224/zdfm.v6i2.06
(Peer-Review-Journal)
Die nachhaltige Implementierung von Diversitäts‐ und Intersektionalitätsbewusster Sozialer Arbeit (DISA) in die kommunale Beratungspraxis.
In: Zeitschrift für Diversitätsforschung und -management : ZDfm. 6 (2021) 2. - S. 184-190.
ISSN 2367-3079 ; 2367-3060
10.3224/zdfm.v6i2.06
(Peer-Review-Journal)
Korntheuer, Annette ; Hynie, Michaela ; Kleist, Martha ; Farooqui, Safwathullah ; Lutter, Eva ; Westphal, Manuela:
Inclusive Resettlement? Integration pathways of resettled refugees with disabilities in Germany and Canada.
In: Frontiers in human dynamics. 3 (2021): 668264. - 15 S.
ISSN 2673-2726
10.3389/fhumd.2021.668264
(Peer-Review-Journal)
Inclusive Resettlement? Integration pathways of resettled refugees with disabilities in Germany and Canada.
In: Frontiers in human dynamics. 3 (2021): 668264. - 15 S.
ISSN 2673-2726
10.3389/fhumd.2021.668264
(Peer-Review-Journal)
Korntheuer, Annette ; Sadat Tayebi, Nassem ; Habib, Nisren:
Linking Refugee Families with the Host Societies : A Mixed-Methods Evaluation Study of Family Education Programs in Germany.
In: Cultura y educación : C & E. 33 (2021) 4. - S. 812-840.
ISSN 1135-6405 ; 1578-4118
10.1080/11356405.2021.1975457
(Peer-Review-Journal)
Linking Refugee Families with the Host Societies : A Mixed-Methods Evaluation Study of Family Education Programs in Germany.
In: Cultura y educación : C & E. 33 (2021) 4. - S. 812-840.
ISSN 1135-6405 ; 1578-4118
10.1080/11356405.2021.1975457
(Peer-Review-Journal)
Korntheuer, Annette ; Damm, Ann-Christin:
What Shapes the Integration Trajectory of Refugee Students? : a Comparative Policy Analysis in Two German States.
In: Refuge : Canada's journal on refugees. 36 (2020) 2. - S. 31-44.
ISSN 1920-7336
10.25071/1920-7336.40719
(Peer-Review-Journal)
What Shapes the Integration Trajectory of Refugee Students? : a Comparative Policy Analysis in Two German States.
In: Refuge : Canada's journal on refugees. 36 (2020) 2. - S. 31-44.
ISSN 1920-7336
10.25071/1920-7336.40719
(Peer-Review-Journal)
Korntheuer, Annette ; Gag, Maren ; Anderson, Philip ; Schroeder, Joachim:
Education of Refugee-background Youth in Germany : Systemic Barriers to Equitable Participation in the Vocational Education System.
In: Shapiro, Shawna ; Farrelly, Raichle ; Curry, Mary Jane (Hrsg.): Educating refugee-background students : critical issues and dynamic contexts. - Bristol : Multilingual Matters, 2018. - S. 191-207. - (New perspectives on language and education ; 59)
ISBN 978-1-78309-996-2 ; 978-1-78309-997-9
Education of Refugee-background Youth in Germany : Systemic Barriers to Equitable Participation in the Vocational Education System.
In: Shapiro, Shawna ; Farrelly, Raichle ; Curry, Mary Jane (Hrsg.): Educating refugee-background students : critical issues and dynamic contexts. - Bristol : Multilingual Matters, 2018. - S. 191-207. - (New perspectives on language and education ; 59)
ISBN 978-1-78309-996-2 ; 978-1-78309-997-9
Gruppierung nach
Jahr |
Publikationsform
2024
-
Thomas, Stefan ; Albrecht, Pauline ; Korntheuer, Annette ; Bucher, Judith:
Researching educational barriers in participatory real-world labs : vocational training of refugees in rural counties in Germany.
In: Frontiers in education. 9 (2024): 1250886. - 18 S.
ISSN 2504-284x
10.3389/feduc.2024.1250886
(Peer-Review-Journal) -
Cholewa, Julia ; Korntheuer, Annette:
Intersektionalität als analytische Strategie in der angewandten Sozialarbeitsforschung zu Beratung im Bereich von Bildung und Beschäftigung.
In: Fritzsche, Bettina ; Khakpour, Natascha ; Riegel, Christine ; Scheffold, Miriam ; Warkentin, Stephanie (Hrsg.): Bildung im Kontext von Flucht und Migration : subjektbezogene und machtkritische Perspektiven. - Bielefeld : transcript, 2024. - S. 231-243
ISBN 978-3-8394-6311-6 ; 978-3-8394-6311-6 -
Abdalla, Ahmed Ali ; Alkosa, Rama ; Babekr, Yahya ; Bahta, Suza ; Hosseini, Aziz ; Mesto, Abdulrazak ; Rasak, Opeyemi ; Rasooli, Irfanullah ; Bauch, Lena ; Brandl, Christina ; Bucher, Judith ; Korntheuer, Annette:
Peer Perspektiven auf Bildungs(un)gerechtigkeit.
In: Maschke, Thomas ; Stein, Fanny ; Beckel, Larissa (Hrsg.): Bildungsgerechtigkeit : transformation – empowerment – sustainability. - Salzburg : Edition Kunstschrift, 2024. - S. 247-266. - (an:regung pädagogik ; 6)
ISBN 978-3-99053-043-6
2023
-
Korntheuer, Annette:
Menschen mit Flucht und Behinderungserfahrungen in Deutschland : Inklusive Öffnung oder weitere Einschränkungen der Teilhaberechte?
In: Impu!se : Newsletter zur Gesundheitsförderung. 120 (2023) 3. - S. 7-8.
ISSN 1438-6666 -
Massumi, Mona ; Brandl, Christina ; Korntheuer, Annette:
The Organization of School Integration for Refugee Children and Youth in Germany : Identifying Gaps in the Current State of Knowledge.
In: Pinson, Halleli ; Bunar, Nihad ; Devine, Dympna (Hrsg.): Research Handbook on Migration and Education. - Cheltenham, UK : Edward Elgar Publishing Ltd, 2023. - S. 68-82
ISBN 978-1-8391-0-635-4
10.4337/9781839106361.00010
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper) -
Korntheuer, Annette:
Intersektionen von Flucht und Behinderung.
In: Scharrer, Tabea ; Glorius, Birgit ; Kleist, J. Olaf ; Berlinghoff, Marcel (Hrsg.): Flucht- und Flüchtlingsforschung : Handbuch für Wissenschaft und Studium. - Baden-Baden : Nomos, 2023. - S. 461-470
ISBN 978-3-7489-2190-5 ; 978-3-8487-7785-3
10.5771/9783748921905-461
2022
-
Korntheuer, Annette ; Thomas, Stefan:
Participation of Refugee Youth in Germany’s VET System : Real-world Labs as Opportunities for Co-constructive Knowledge Production and Innovative Practice Transformation.
In: Annual Review of Comparative and International Education. (19. Juli 2022). - S. 25-34.
ISSN 1479-3679
10.1108/S1479-36792022000042A002
(Peer-Review-Journal) -
Korntheuer, Annette ; Kleist, Martha ; Westphal, Manuela:
InclusiveRE : Teilhabebedingungen von Resettlementgeflüchteten mit Behinderungserfahrungen.
In: Behinderung und internationale Entwicklung = Disability and international development. 33 (2022) 2. - S. 24-29.
ISSN 2191-6888 ; 2199-7306 -
Korntheuer, Annette:
Education for Young Refugees : Processes of Inclusion and Exclusion in Munich and Toronto.
In: Christou, Theodore Michael ; Kruschel, Robert ; Matheson, Ian Alexander ; Merz-Atalik, Kerstin (Hrsg.): European Perspectives on Inclusive Education in Canada. - New York : Routledge, 2022. - S. 97-112
ISBN 978-1-00-059240-5 ; 978-1-03-206263-1
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper) -
Kleist, Martha ; Korntheuer, Annette ; Westphal, Manuela:
Inklusives Resettlement? Aufnahme von Geflüchteten mit Behinderung.
In: Delic, Aida ; Kourtis, Ioannis ; Kytidou, Olga ; Sarkodie-Gyan, Sabrina ; Wagner, Uta ; Zölch, Janina (Hrsg.): Globale Zusammenhänge, lokale Deutungen : kritische Positionierungen zu wissenschaftlichen und medialen Diskursen im Kontext von Flucht und Asyl. - Wiesbaden : Springer, 2022. - S. 115-128
ISBN 978-3-658-37356-6 ; 978-3-658-37355-9
10.1007/978-3-658-37356-6_8
2021
-
Korntheuer, Annette ; Sadat Tayebi, Nassem ; Habib, Nisren:
Linking Refugee Families with the Host Societies : A Mixed-Methods Evaluation Study of Family Education Programs in Germany.
In: Cultura y educación : C & E. 33 (2021) 4. - S. 812-840.
ISSN 1135-6405 ; 1578-4118
10.1080/11356405.2021.1975457
(Peer-Review-Journal) -
Korntheuer, Annette ; Hynie, Michaela ; Kleist, Martha ; Farooqui, Safwathullah ; Lutter, Eva ; Westphal, Manuela:
Inclusive Resettlement? Integration pathways of resettled refugees with disabilities in Germany and Canada.
In: Frontiers in human dynamics. 3 (2021): 668264. - 15 S.
ISSN 2673-2726
10.3389/fhumd.2021.668264
(Peer-Review-Journal) -
Korntheuer, Annette ; Korri, Rayan:
Familienbildung im Kontext von Fluchtmigration.
In: Migration und soziale Arbeit. 43 (2021) 4. - S. 329-337.
ISSN 1432-6000
10.3262/MIG2104329 -
Korntheuer, Annette ; Cholewa, Julia:
Die nachhaltige Implementierung von Diversitäts‐ und Intersektionalitätsbewusster Sozialer Arbeit (DISA) in die kommunale Beratungspraxis.
In: Zeitschrift für Diversitätsforschung und -management : ZDfm. 6 (2021) 2. - S. 184-190.
ISSN 2367-3079 ; 2367-3060
10.3224/zdfm.v6i2.06
(Peer-Review-Journal) -
Korntheuer, Annette ; Afeworki Abay, Robel ; Westphal, Manuela:
Forschen in den Feldern von Flucht und Behinderung : ein Vergleich von forschungsethischen Herausforderungen und notwendigen forschungspraktischen Rahmenbedingungen.
In: Franz, Julia ; Unterkofler, Ursula (Hrsg.): Forschungsethik in der Sozialen Arbeit. - Berlin : Budrich, 2021. - S. 229-242
ISBN 978-3-8474-2493-2 -
Korntheuer, Annette ; Afeworki Abay, Robel ; Westphal, Manuela:
Forschen in den Feldern von Flucht und Behinderung. : ein Vergleich von forschungsethischen Herausforderungen und notwendigen forschungspraktischen Rahmenbedingungen.
In: Franz, Julia ; Unterkofler, Ursula (Hrsg.): Forschungsethik in der Sozialen Arbeit. - Berlin : Budrich, 2021. - S. 229-242
ISBN 978-3-8474-2493-2 -
Korntheuer, Annette:
An der Schnittstelle von Flucht und Behinderung : Ergebnisse einer Analyse der Unterbringungs- und Versorgungssituation von Geflüchteten mit Behinderung in der Kommune München.
In: Vey, Judith ; Gunsch, Salome (Hrsg.): Unterbringung von Flüchtenden in Deutschland : Inklusion, Exklusion, Partizipation? - Baden-Baden : Nomos, 2021. - S. 149-173
ISBN 978-3-7489-2117-2
2020
-
Korntheuer, Annette:
Geflüchtete Familien wirksam unterstützen. Eine systemische Evaluationsstudie der Familienbildungsprogramme Willkommen mit IMPULS, HIPPY und Opstapje.
Eichstätt, 2020. - 57 S.
10.17904/ku.edoc.25487 -
Korntheuer, Annette:
Refugees in Canada and Germany : from research to policies and practice.
Cologne : GESIS - Leibniz Institute for the Social Sciences, 2020. - (GESIS series ; 25)
ISBN 978-3-86819-042-7 -
Korntheuer, Annette:
Supporting Refugee Families. A systemic analysis of the family education programs Welcome with Impuls, HiPPY and Opstapje.
Catholic University of Eichstätt-Ingolstadt
Eichstätt, 2020. - 60 S.
10.17904/ku.edoc.25486 -
Korntheuer, Annette ; Damm, Ann-Christin:
What Shapes the Integration Trajectory of Refugee Students? : a Comparative Policy Analysis in Two German States.
In: Refuge : Canada's journal on refugees. 36 (2020) 2. - S. 31-44.
ISSN 1920-7336
10.25071/1920-7336.40719
(Peer-Review-Journal) -
Korntheuer, Annette:
Intersektionale Ausschlüsse am Schnittpunkt Flucht und Behinderung : erste Analysen in der Landeshauptstadt München.
In: Zeitschrift für Inklusion. (2020) 3.
ISSN 1862-5088
(Peer-Review-Journal) -
Korntheuer, Annette ; Pritchard, Paul ; Maehler, Débora:
Forced migration, integration and resettlement in Canada and Germany.
In: Refugees in Canada and Germany : from research to policies and practice. - Köln : GESIS - Leibniz Institute for the Social Sciences, 2020. - S. 9-22. - (GESIS series ; 25)
ISBN 978-3-86819-042-7 -
Korntheuer, Annette ; Hergenröther, Sarah:
How cities respond to refugee migration: answers and challenges in the City of Munich.
In: Refugees in Canada and Germany : from research to policies and practice. - Köln : GESIS - Leibniz Institute for the Social Sciences, 2020. - S. 25-44. - (GESIS series ; 25)
ISBN 978-3-86819-042-7
2019
-
Korntheuer, Annette:
Cause we come with the spirit of coming to school : die Bildungserfahrungen von jungen Geflüchteten in München und Toronto.
In: Eberle, Annette ; Kaminsky, Uwe ; Behringer, Luise ; Ursula Unterkofler, Ursula (Hrsg.) : Menschenrechte und soziale Arbeit im Schatten des Nationalsozialismus. - Wiesbadem : Springer, 2019. - 227 -245
ISBN 978-3-658-19516-8 -
Korntheuer, Annette:
Bildung für junge Geflüchtete - Prozesse der Inklusion und Exklusion in München und Toronto.
In: Jahr, David ; Kruschel, Robert (Hrsg.): Inklusion in Kanada : Perspektiven auf Kulturen, Strukturen und Praktiken. - Weinheim : Juventa, 2019. - S. 227-245
ISBN 978-3-7799-5190-2
2018
-
Böhmer, Anselm ; Damm, Ann-Christin ; Degler, Firengiz ; Džaferović, Merima ; Goebel, Simon ; Hofmann, Christian ; Hutflötz, Karin ; Jacobsen, Jannes ; Karakaya, Erdoğan ; Korntheuer, Annette ; Kraus, Uwe ; Markova, Asya ; Mehmet, Dennis ; Naghipour, Armaghan ; Reinhart, Elke:
Wege der Integration : 4. Tutzinger Diskurs.
Tutzing : Akademie für Politische Bildung, 2018. - 153 S.
ISBN 978-3-9814111-7-1 -
Korntheuer, Annette ; Gag, Maren ; Anderson, Philip ; Schroeder, Joachim:
Education of Refugee-background Youth in Germany : Systemic Barriers to Equitable Participation in the Vocational Education System.
In: Shapiro, Shawna ; Farrelly, Raichle ; Curry, Mary Jane (Hrsg.): Educating refugee-background students : critical issues and dynamic contexts. - Bristol : Multilingual Matters, 2018. - S. 191-207. - (New perspectives on language and education ; 59)
ISBN 978-1-78309-996-2 ; 978-1-78309-997-9 -
Korntheuer, Annette ; Korn, Ahley ; Hynie, Michaela:
Educational pathways : policy implications for refugee youth in Germany and Canada.
In: Today's youth and mental health : hope, power and resilience. - Cham, Switzerland : Springer, 2018. - S. 287-305
ISBN 978-3-319-64838-5
2017
-
Korntheuer, Annette ; Pritchard, Paul ; Maehler, Débora B.:
Structural Context of Refugee Integration in Canada and Germany.
Köln : GESIS - Leibniz Institute for the Social Sciences, 2017
ISBN 978-3-86819-028-1 ; 3-86819-028-7 -
Korntheuer, Annette ; Pritchard, Paul ; Maehler, Débora B.:
The Canadian and German context for refugee integration.
In: Korntheuer, Anette ; Pritchard, Paul ; Maehler, Débora B. (Hrsg.): Structural Context of Refugee Integration in Canada and Germany. - Köln : GESIS - Leibniz Institute for the Social Sciences, 2017. - S. 11-18
ISBN 3-86819-028-7 ; 978-3-86819-028-1 -
Korntheuer, Annette:
Germany´s Refugee Protection System.
In: Korntheuer, Anette ; Pritchard, Paul ; Maehler, Débora B. (Hrsg.): Structural Context of Refugee Integration in Canada and Germany. - Köln : GESIS - Leibniz Institute for the Social Sciences, 2017. - S. 37-42
ISBN 3-86819-028-7 ; 978-3-86819-028-1
2016
-
Korntheuer, Annette:
Die Bildungsteilhabe junger Flüchtlinge : Faktoren von Inklusion und Exklusion in München und Toronto.
Münster : Waxmann, 2016. - (Bildung in Umbruchsgesellschaften ; 13)
ISBN 9783830935414 ; 9783830980865
Eingestellt am: 27. Aug 2020 09:25
Letzte Änderung: 08. Mär 2024 07:28
URL zu dieser Anzeige: https://fordoc.ku.de/id/eprint/2798/
Letzte Änderung: 08. Mär 2024 07:28
URL zu dieser Anzeige: https://fordoc.ku.de/id/eprint/2798/