Fakultät/Fachbereich: | Philosophisch-Pädagogische Fakultät > Pädagogik |
---|---|
Lehrstuhl/Institution: | Lehrstuhl für Schulpädagogik |
Position/Funktion: | Lehrstuhlvertretung |
Adresse: | Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt
Ostenstraße 26 85072 Eichstätt |
Telefon: | +49 8421 93-21713 |
E-Mail-Adresse: | eric.richter@ku.de |
ORCID: | ![]() |
Gruppierung nach
Jahr |
Publikationsform
2025
-
Huang, Yizhen ; Hansen, Mira ; Richter, Eric
; Kleickmann, Thilo ; Scheiter, Katharina ; Richter, Dirk:
Enhancing preservice teachers’ noticing via adaptive feedback in a virtual reality classroom.
In: Learning and instruction : the journal of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). 95 (Februar 2025): 102053.
ISSN 1873-3263 ; 0959-4752
10.1016/j.learninstruc.2024.102053
(Peer-Review-Journal) -
Mulaimović, Nina ; Richter, Eric
; Lazarides, Rebecca ; Richter, Dirk:
Comparing quality and engagement in face-to-face and online teacher professional development.
In: British journal of educational technology / British Educational Communications and Technology Agency. 56 (2025) 1. - S. 61-79.
ISSN 1467-8535 ; 0007-1013
10.1111/bjet.13480
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Fütterer, Tim ; Eisenkraft, Arthur ; Fischer, Christian:
Profiling teachers’ motivation for professional development : A nationwide study.
In: Journal of Teacher Education. 76 (2025) 1. - S. 90-103.
ISSN 0022-4871 ; 1552-7816
10.1177/00224871241247777
(Peer-Review-Journal)
2024
-
Richter, Eric
; Carpenter, Jeffrey P. ; Meyer, André ; Richter, Dirk:
Digital social support among educators in social media : an international comparative study of tweets and replies in #teachertwitter and #twlz.
In: Computers & education : an international journal. 221 (November 2024): 105137.
ISSN 1873-782x ; 2666-920x
10.1016/j.compedu.2024.105137
(Peer-Review-Journal) -
Meyer, André ; Richter, Eric
; Kempert, Sebastian:
Student teachers as in-service teachers in schools : the moderating effect of social support in the relationship between student teachers’ instructional activities and their work-related stress.
In: Teaching and teacher education : an international journal of research and studies. 146 (August 2024): 104633.
ISSN 0742-051x
10.1016/j.tate.2024.104633
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Richter, Dirk:
Measuring the quality of teacher professional development : a large-scale validation study of an 18-item instrument for daily use.
In: Studies in Educational Evaluation. 81 (Juni 2024): 101357.
ISSN 0191-491x
10.1016/j.stueduc.2024.101357
(Peer-Review-Journal) -
Fütterer, Tim ; Richter, Eric
; Richter, Dirk:
Teachers’ engagement in online professional development : the interplay of online professional development quality and teacher motivation.
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE. 27 (Mai 2024). - S. 739-768.
ISSN 1434-663x ; 1862-5215
10.1007/s11618-024-01241-8
(Peer-Review-Journal) -
Westphal, Andrea ; Richter, Eric
; Lazarides, Rebecca ; Huang, Yizhen:
More I-talk in student teachers’ written reflections indicates higher stress during VR teaching.
In: Computers & education : an international journal. 212 (April 2024): 104987.
ISSN 1873-782x ; 2666-920x
10.1016/j.compedu.2024.104987
(Peer-Review-Journal) -
Lucksnat, Christin ; Richter, Eric
; Henschel, Sophie ; Hoffmann, Lars ; Schipolowski, Stefan ; Richter, Dirk:
Comparing the teaching quality of alternatively certified teachers and traditionally certified teachers : findings from a large‐scale study.
In: Educational assessment, evaluation and accountability. 36 (Januar 2024). - S. 75-106.
ISSN 1874-8600 ; 1874-8597
(Peer-Review-Journal) -
Mulaimović, Nina ; Lucksnat, Christin ; Richter, Eric
; Lazarides, Rebecca ; Meyer, André ; Kleinknecht, Marc ; Richter, Dirk:
Allein in einem Feld aus Kacheln : Herausforderungen für Lehrkräftefortbildner*innen bei der Konzeption und Durchführung von Online-Fortbildungen.
In: Empirische Pädagogik : EP ; Zeitschrift zu Theorie und Praxis erziehungswissenschaftlicher Forschung. 38 (2024) 4. - S. 484-501.
ISSN 0931-5020
10.62350/ylyf4431
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Richter, Dirk:
Hochschulen und Lehrkräftemangel : eine Analyse der Situation in Deutschland.
In: Lernende Schule : für die Praxis pädagogischer Schulentwicklung. 107 (2024). - S. 8-11.
ISSN 1435-1692 -
Richter, Dirk ; Huang, Yizhen ; Richter, Eric
:
Ungleichheiten in der Lehrkräfteversorgung : eine Analyse zur Verteilung qualifizierten Lehrpersonals auf Schulen mit unterschiedlicher Schülerschaft und verschiedenen sozio-ökonomischen Kontexten.
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE. 27 (2024). - S. 1491-1517.
ISSN 1434-663x ; 1862-5215
10.1007/s11618-024-01271-2
(Peer-Review-Journal)
2023
-
Huang, Yizhen ; Richter, Eric
; Kleickmann, Thilo ; Scheiter, Katharina ; Richter, Dirk:
Body in motion, attention in focus : a virtual reality study on teachers' movement patterns and noticing.
In: Computers & education : an international journal. 206 (Dezember 2023): 104912.
ISSN 1873-782x ; 2666-920x
10.1016/j.compedu.2023.104912
(Peer-Review-Journal) -
Hußner, Isabell ; Lazarides, Rebecca ; Symes, Wendy ; Richter, Eric
; Westphal, Andrea:
Reflect on your teaching experience : Systematic reflection of teaching behaviour and changes in student teachers’ self-efficacy for reflection.
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE. 26 (September 2023). - S. 1301-1320.
ISSN 1434-663x ; 1862-5215
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Richter, Dirk:
Fortbildungsmonitor : ein Instrument zur Erfassung der Prozessqualität von Lehrkräftefortbildungen.
Potsdam, 2023 -
Huang, Yizhen ; Richter, Eric
; Kleickmann, Thilo ; Richter, Dirk:
Comparing video and virtual reality as tools for fostering interest and self-efficacy in classroom management : Results of a pre-registered experiment.
In: British journal of educational technology / British Educational Communications and Technology Agency. 54 (2023) 2. - S. 467-488.
ISSN 1467-8535 ; 0007-1013
10.1111/bjet.13254
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Klusmann, Uta ; Richter, Dirk:
Berufliche Herausforderungen und Beanspruchungserleben von Lehrkräften im Seiteneinstieg: Die Rolle der Mentorinnen und Mentoren.
In: Erziehung & Unterricht. 173 (2023) 7/8. - S. 605-615.
ISSN 0014-0325
(Peer-Review-Journal) -
Bardach, Lisa ; Huang, Yizhen ; Richter, Eric
; Klassen, Robert M. ; Kleickmann, Thilo ; Richter, Dirk:
Revisiting effects of teacher characteristics on physiological and psychological stress : a virtual reality study.
In: Scientific Reports. 13 (2023): 22224.
ISSN 2045-2322
10.1038/s41598-023-49508-0
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Zaruba, N. ; Porsch, R. ; Richter, Dirk:
Was trägt zu einem erfolgreichen Berufseinstieg bei Seiteneinsteiger:innen bei? : eine Studie zur Relevanz pädagogischer Vorerfahrungen und sozialer Unterstützung im ersten Berufsjahr.
In: Porsch, Raphaela ; Gollub, Patrick (Hrsg.): Professionalisierung von Lehrkräften im Beruf : Stand und Perspektiven der Lehrkräftebildung und Professionsforschung. - Münster : Waxmann, 2023. - S. 345-365
ISBN 978-3-8309-4742-4 ; 3-8309-4742-9 -
Richter, Eric
; Kuschel, Jenny ; Hartmann, U ; Lazarides, Rebecca ; Richter, Dirk:
Gestaltung schulischer Personalentwicklung an Schulpreisschulen.
In: Pädagogische Führung : PädF ; Zeitschrift für Schulleitung und Schulberatung. (2023). - S. 14-17.
ISSN 0939-0413 -
Richter, Eric
; Huang, Yizhen ; Kleickmann, T. ; Richter, Dirk:
Virtual reality in teacher education from 2010 to 2020 : a review of program implementation, intended outcomes, and effectiveness measures.
In: Scheiter, Katharina ; Gogolin, Ingrid (Hrsg.): Bildung für eine digitale Zukunft. - Wiesbaden : Springer VS, 2023. - S. 399-441. - (Edition ZfE ; 15)
ISBN 978-3-658-37894-3
10.1007/978-3-658-37895-0_16
2022
-
Lucksnat, Christin ; Richter, Eric
; Schipolowski, Stefan ; Hoffmann, Lars ; Richter, Dirk:
How do traditionally and alternatively certified teachers differ? : a comparison of their motives for teaching, their well-being, and their intention to stay in the profession.
In: Teaching and teacher education : an international journal of research and studies. 117 (September 2022): 103784.
ISSN 0742-051x
10.1016/j.tate.2022.103784
(Peer-Review-Journal) -
Huang, Yizhen ; Richter, Eric
; Kleickmann, Thilo ; Richter, Dirk:
Class size affects preservice teachers’ physiological and psychological stress reactions : an experiment in a virtual reality classroom.
In: Computers & education : an international journal. 184 (Juli 2022): 104503.
ISSN 1873-782x ; 2666-920x
10.1016/j.compedu.2022.104503
(Peer-Review-Journal) -
Kuschel, Jenny ; Richter, Eric
; Lazarides, Rebecca ; Richter, Dirk:
Wie oft und zu welchen Themen werden schulinterne Lehrkräftefortbildungen angeboten? : Empirische Befunde einer vergleichenden Programmanalyse.
In: Unterrichtswissenschaft : Zeitschrift für Lernforschung. 50 (Juli 2022). - S. 373-397.
ISSN 0340-4099 ; 2520-873x
10.1007/s42010-021-00123-w
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Lucksnat, Christin ; Redding, Christopher ; Richter, Dirk:
Retention intention and job satisfaction of alternatively certified teachers in their first year of teaching.
In: Teaching and teacher education : an international journal of research and studies. 114 (Juni 2022): 103704.
ISSN 0742-051x
10.1016/j.tate.2022.103704
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Meyer, A. ; Richter, Dirk:
Abschlussbericht zur wissenschaftlichen Evaluation der Werkstatt „Schule leiten“.
Potsdam, 2022
10.25932/publishup-54886 -
Richter, Eric
; Carpenter, Jeffrey P. ; Meyer, André ; Richter, Dirk:
Instagram as a platform for teacher collaboration and digital social support.
In: Computers & education : an international journal. 190 (2022): 104624.
ISSN 1873-782x ; 2666-920x
10.1016/j.compedu.2022.104624
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Hußner, Isabell ; Huang, Yizhen ; Richter, Dirk ; Lazarides, Rebecca:
Video-based reflection in teacher education : Comparing virtual reality and real classroom videos.
In: Computers & education : an international journal. 190 (2022): 104601.
ISSN 1873-782x ; 2666-920x
10.1016/j.compedu.2022.104601
(Peer-Review-Journal) -
-
Richter, Eric
; Fütterer, Tim ; Meyer, André ; Eisenkraft, Arthur ; Fischer, Christian:
Teacher collaboration and professional learning : Examining professional development during a national education reform.
In: Zeitschrift für Pädagogik. 68 (2022) 6. - S. 798-819.
ISSN 0044-3247
10.3262/ZP2206798
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Lucksnat, C. ; Richter, Dirk:
Auf Umwegen zum Lehrberuf : Programme zum Quereinstieg.
In: Vock, Miriam ; Rüdiger, Marie ; Gonzalez Olivo, Diana ; Wojciechowicz, Anna Aleksandra (Hrsg.): Wie gelingt der berufliche Einstieg von geflüchteten und migrierten Lehrkräften in Deutschland? : theoretische und konzeptionelle Überlegungen, Erfahrungen und HandlungsbedarfeErfahrungen und Handlungsbedarfe. - Weinheim : Beltz Juventa, 2022. - S. 50-62
ISBN 978-3-7799-6779-8 ;
2021
-
Richter, Eric
; Lazarides, Rebecca ; Richter, Dirk:
Four reasons for becoming a teacher educator : a large-scale study on teacher educators’ motives and well-being.
In: Teaching and teacher education : an international journal of research and studies. 102 (Juni 2021): 103322.
ISSN 0742-051x
10.1016/j.tate.2021.103322
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Brunner, Martin ; Richter, Dirk:
Teacher educators’ task perception and its relationship to professional identity and teaching practice.
In: Teaching and teacher education : an international journal of research and studies. 101 (Mai 2021): 103303.
ISSN 0742-051x
10.1016/j.tate.2021.103303
(Peer-Review-Journal) -
Huang, Yizhen ; Richter, Eric
; Kleickmann, Thilo ; Wiepke, Axel ; Richter, Dirk:
Classroom complexity affects student teachers' behavior in a VR classroom.
In: Computers & education : an international journal. 163 (April 2021): 104100.
ISSN 1873-782x ; 2666-920x
10.1016/j.compedu.2020.104100
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Hartmann, Ulrike ; Kuschel, Jenny:
Wie Schulleitungen die Kooperation im Kollegium stärken können.
In: Das Deutsche Schulportal.
2021 -
Richter, Eric
; Kunter, Mareike ; Marx, Alexandra ; Richter, Dirk:
Who participates in content-focused teacher professional development? : Evidence from a large scale study.
In: Frontiers in education. 6 (2021): 722169.
ISSN 2504-284x
10.3389/feduc.2021.722169
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Richter, Dirk:
Rolle und Bedeutung der Mitreferendarinnen und Mitreferendare.
In: Peitz, Julia ; Harring, Marius (Hrsg.): Das Referendariat : ein systematischer Blick auf den schulpraktischen Vorbereitungsdienst. - Münster : Waxmann, 2021. - S. 130-138
ISBN 978-3-8309-9332-2
2020
-
Richter, Eric
:
Aspekte der Nutzung und des Angebots von Lehrkräftefortbildung in Deutschland.
Potsdam, 2020. - 206 S. -
Meyer, André ; Richter, Eric
; Gronostaj, Anna ; Richter, Dirk:
Professionalisierung von Schulleitungen am Beispiel der Werkstatt "Schule leiten" : Evaluationsergebnisse einer Fortbildungsreihe für Schulleitungen zum Thema Schulentwicklung.
In: Die deutsche Schule : DDS ; Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Bildungspolitik und pädagogische Praxis. 112 (2020) 3. - S. 277-295.
ISSN 0012-0731 ; 2699-5379
10.31244/dds.2020.03.03
(Peer-Review-Journal) -
Kuschel, Jenny ; Richter, Eric
; Lazarides, Rebecca ; Richter, Dirk:
Themen schulinterner Lehrkräftefortbildungen : eine empirische Programmanalyse.
In: Journal für LehrerInnenbildung : jlb. 20 (2020) 4. - S. 58-67.
ISSN 2629-4982 ; 2629-4982
10.35468/jlb-04-2020-05
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Meyer, André ; Richter, Dirk:
Werkstatt „Schule leiten“ : Evaluation einer Fortbildungsreihe.
In: Pädagogische Führung : PädF ; Zeitschrift für Schulleitung und Schulberatung. 30 (2020) 1. - S. 22-24.
ISSN 0939-0413 -
Richter, Eric
; Marx, Alexandra ; Huang, Yizhen ; Richter, Dirk:
Zeiten zum beruflichen Lernen : eine empirische Untersuchung zum Zeitpunkt und der Dauer von Fortbildungsangeboten für Lehrkräfte.
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE. 23 (2020) 1. - S. 145-173.
ISSN 1434-663x ; 1862-5215
10.1007/s11618-019-00924-x
(Peer-Review-Journal) -
Lucksnat, Christin ; Richter, Eric
; Klusmann, Uta ; Kunter, Mareike ; Richter, Dirk:
Unterschiedliche Wege ins Lehramt : unterschiedliche Kompetenzen? ; ein Vergleich von Quereinsteigern und traditionell ausgebildeten Lehramtsanwärtern im Vorbereitungsdienst.
In: Zeitschrift für pädagogische Psychologie : ZfPP ; German journal of educational psychology. 36 (2020) 4. - S. 263-278.
ISSN 1010-0652 ; 1664-2910
10.1024/1010-0652/a000280
(Peer-Review-Journal) -
Richter, Eric
; Richter, Dirk:
Fort- und Weiterbildung von Lehrpersonen.
In: Cramer, Colin ; König, Johannes ; Rothland, Martin ; Blömeke, Sigrid (Hrsg.): Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung. - Bad Heilbrunn : Klinkhardt, 2020. - S. 345-353
ISBN 978-3-8252-5473-5 ; 978-3-8385-5473-0
10.35468/hblb2020-040
2019
-
Richter, Eric
; Wiepke, Axel ; Zender, Raphael ; Richter, Dirk:
Einsatz von Virtual Reality zum Aufbau von Klassenmanagement-Kompetenzen im Lehramtsstudium.
In: Pinkwart, Niels ; Konert, Johannes (Hrsg.): DELFI 2019 - Die 17. Fachtagung Bildungstechnologien ; 16. -19. September 2019 Berlin. - Bonn, 2019. - S. 133-144
10.18420/DELFI2019_319
2018
-
Richter, Eric
; Richter, Dirk ; Marx, Alexandra:
Was hindert Lehrkräfte an Fortbildungen teilzunehmen? : Teilnahmebarrieren von Lehrkräften der Sekundarstufe I.
In: Schulmanagement : die Fachzeitschrift für Schul- und Unterrichtsentwicklung. 49 (2018) 2. - S. 32-35.
ISSN 0341-8235 -
Richter, Eric
; Richter, Dirk ; Marx, Alexandra:
Was hindert Lehrkräfte an Fortbildungen teilzunehmen : Eine empirische Untersuchung der Teilnahmebarrieren von Lehrkräften der Sekundarstufe I in Deutschland.
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE. 21 (2018) 5. - S. 1021-1043.
ISSN 1434-663x ; 1862-5215
10.1007/s11618-018-0820-4
(Peer-Review-Journal)
Eingestellt am: 29. Apr 2025 15:36
Letzte Änderung: 29. Apr 2025 15:36
URL zu dieser Anzeige: https://fordoc.ku.de/id/eprint/3785/
Letzte Änderung: 29. Apr 2025 15:36
URL zu dieser Anzeige: https://fordoc.ku.de/id/eprint/3785/